Zoho Vault wachtwoorden vullen niet goed, hoe op te lossen?

Zoho Vault wachtwoorden vullen niet goed, hoe op te lossen?

1. Basischeck: werkt de extensie zelf goed?

  1. Controleer of de extensie actief is

    • In Chrome/Edge/Brave:

      • Klik op het puzzel-icoontje (Extensies) → kijk of Zoho Vault niet “uit” staat.

    • In Firefox:

      • Menu ☰ → Add-ons → Extensies → controleer of Zoho Vault ingeschakeld is.

  2. Update of herinstalleer de extensie

    • De officiële handleiding geeft aan dat je bij autofill/auto-login problemen altijd eerst de laatste extensieversie moet gebruiken. Zoho Corporation+1

    • Verwijder Zoho Vault uit je browser.

    • Start de browser opnieuw.

    • Installeer Zoho Vault opnieuw via de officiële webstore (Chrome Web Store / Edge Add-ons / Firefox Add-ons).

  3. Log opnieuw in in de extensie

    • Klik op het Zoho-icoontje in de toolbar.

    • Log in met je Zoho-account.

    • Voer je master password in als dat gevraagd wordt.

Als dit al fout gaat (icoon wordt niet rood, of je krijgt steeds een foutmelding), dan ligt het probleem waarschijnlijk niet bij het invullen van de velden maar bij de extensie zelf.


2. Check de website en URL-instellingen per wachtwoord

Zoho Vault koppelt een login aan een URL. Als die niet netjes matcht, kan hij de velden verkeerd of niet invullen.

  1. Ga naar de loginpagina van de site waar het misgaat.

  2. Open Zoho Vault (extensie) op die pagina.

  3. Zoek de bijbehorende “secret” (wachtwoorditem) en klik op View / Edit.

  4. Controleer:

  5. Sla de secret opnieuw op.

Probeer daarna opnieuw:

  • Klik op het rode Z-icoon in het invoerveld of gebruik de Zoho-extensie en kies Fill of Auto logon.


3. Andere autofill-bronnen uitsluiten (conflicten)

Als je browser zelf óók wachtwoorden invult, of je gebruikt meerdere password managers, dan vechten ze soms om dezelfde velden.

  1. Schakel browser-wachtwoordbeheer tijdelijk uit

    • Chrome: Instellingen → Autofill → Wachtwoorden → “Wachtwoorden opslaan aanbieden” uit.

    • Edge/Firefox: vergelijkbare route → wachtwoordbeheer / inloggen.

  2. Schakel andere password managers uit

    • Denk aan 1Password, LastPass, Bitwarden, enz.

    • Zet de extensies tijdelijk uit of verwijder ze.

  3. Vernieuw de pagina en test Zoho Vault autofill opnieuw.

Als het dan opeens wél goed gaat, weet je dat er een conflict was.


4. Test hoe Zoho Vault de velden “ziet”

Soms zijn de velden op een website héél vreemd opgebouwd (custom scripts, rare veldnamen). Dan kan Zoho Vault moeilijk bepalen wat “gebruikersnaam” of “wachtwoord” is.

Snelle test:

  1. Ga naar een probleemsite.

  2. Zorg dat je ingelogd bent in de Zoho-extensie (master password ingevoerd).

  3. Klik op het Zoho-icoon bij de browser extensies.

  4. Kijk of:

    • De site herkend wordt (je ziet het juiste wachtwoorditem met het domein/icoon van de site).

    • De knop Fill of Auto logon beschikbaar is.

  5. Klik op Fill:

    • Wordt het verkeerde veld ingevuld?

    • Of alleen één van de twee velden (bijv. alleen wachtwoord)?

Als autofill maar half werkt of op verkeerde velden terechtkomt, is de site waarschijnlijk technisch “lastig”.


5. Handmatige workaround per site (wat je als gebruiker wél kunt doen)

Zoho Vault heeft geen super-geavanceerde veldmapping zoals sommige andere tools, maar je kunt het gebruik wel slimmer maken:

  1. Gebruik “kopiëren en plakken” via de extensie per veld

    • Klik op de Zoho-extensie.

    • Bij je login:

      • Klik op Copy Username → plak in het juiste veld.

      • Klik op Copy Password → plak in het juiste wachtwoordveld.

    • Dit is minder automatisch, maar wel zeker correct op sites die lastig zijn.

  2. Extra velden gebruiken (bijv. PIN, klantnummer)

    • Open het wachtwoorditem in Zoho Vault (webinterface).

    • Voeg een Custom Field toe voor dingen als klantnummer, PIN, etc. Zoho Corporation

    • Deze worden meestal niet automatisch ingevuld, maar je kunt ze wél snel kopiëren vanuit de extensie en in het juiste veld plakken.

  3. Gebruik “Click to login” / Auto logon vanuit de webinterface

    • In de webinterface van Zoho Vault (niet de extensie) kun je op een secret klikken en Auto logon / click-to-login gebruiken. Zoho Corporation+1

    • Soms werkt deze route nét anders en gaat hij beter met bepaalde sites om.


6. Controleer extensie-instellingen (subdomeinen, gedrag)

In de extensie zelf heb je ook instellingen die invloed hebben op autofill:

  1. Klik op de Zoho-extensie → tandwieltje / Preferences (of Settings). Zoho Corporation

  2. Let op zaken zoals:

    • Enable auto logon for subdomains

      • Handig als je veel met subdomeinen werkt (app.domein.nl, portal.domein.nl etc.).

    • Eventueel opties om automatisch te vullen of alleen op aanvraag.

  3. Pas deze aan, sla op, laad de probleemsite opnieuw en test.


7. Browser-specifieke of update-bugs uitsluiten

Zoho Vault heeft af en toe issues na een browser-update of eigen extensie-update, die in de community worden gemeld. Zoho Corporation+1

Wat jij concreet kunt doen:

  1. Test in een andere browser

    • Werkt het in Chrome slecht? Probeer dezelfde site in Firefox of Edge met Zoho Vault geïnstalleerd.

    • Als het daar wél goed gaat, is het waarschijnlijk een browser-specifiek probleem.

  2. Inprivate / incognito testen

    • Open een incognitovenster met alleen Zoho Vault actief.

    • Test de loginpagina nog eens.

    • Werkt het hier wél, dan stoort een andere extensie of cache/cookies.


8. Wanneer het tijd is om support in te schakelen

Als je na al deze stappen nog steeds hebt dat Zoho Vault structureel verkeerde velden invult op één of meerdere sites:

  1. Verzamel info:

    • De URL van de loginpagina.

    • Welke browser + versie je gebruikt.

    • Schermopname of screenshots waarop je laat zien:

      • Welke velden er zijn.

      • Wat Zoho Vault precies invult (en in welk veld).

  2. Ga naar de Zoho Vault Community / Support: Zoho Corporation+1

    • Plaats je probleem met bovenstaande info.

    • Of mail naar Zoho Vault support (adres staat in de help/documentatie).

Zij kunnen dan aan hun kant kijken of ze de site kunnen “whitelisten” of hun autofill-logica aanpassen.

    • Related Articles

    • Zoho Mail koppelen aan Outlook 2016 of hoger

      Hierbij de stappen om outlook in te stellen voor Zoho Mail. De instellingen bestaan uit 3 onderdelen. Toestaan dat de gebruiker ActiveSync mag gebruiken, App-wachtwoord maken (alleen bij twee-factor) authenticatie en instellen van outlook. Mailbox ...
    • Agenda delen met andere Zoho gebruiker

      Wanneer je een agenda wilt delen met een andere zoho gebruiker wilt delen kan een gebruiker dit zelf instellen. Je kan dit als volgt doen: 1. Ga naar https://mail.zoho.eu/ en open je agenda. 2. Klik op het tandwiel-iccontje om de instellingen te ...
    • Geschiedenis van de browser alleen voor zoho wissen.

      Het kan zijn dat de zoho applicatie niet goed werkt. Soms is het wissen van de geschiedenis voor deze site in combinatie met een refresh voldoende om dit op te lossen. Onderstaande methode werkt zo dat je alleen de geschiedenis van een specifieke ...
    • Mailbox delegeren

      Je kan gebruikers toegang verlenen tot elkaars mailbox. Dit heet delegeren. Je kan maximaal 10 gebruikers toevoegen aan een mailbox voor delegeren. Wil je meer gebruikers koppelen? Dan moet er een gedeeld postvak worden gemaakt. Via de beheerconsole ...